معامله نفت با بنزین از طرف ایران و هند


ایران قصد دارد در ازای بخشی از نفت صادراتی به هند از این کشور بنزین وارد کند.

ایران قصد دارد در ازای بخشی از نفت صادراتی به هند از این کشور بنزین وارد کند.

در پی افزایش مصرف بنزین و کاهش ذخایر، وزیر نفت ایران پیشنهاد واردات بنزین از هند را مطرح کرده و ظاهرا مجلس نیز با این موضوع مخالفتی ندارد و در راستا ایران قصد دارد در ازای بخشی از نفت صادراتی به هند از این کشور بنزین وارد کند.

 

مصرف بنزین در ایران از شروع سال ۱۳۹۲ روند صعودی داشته و در فصل تابستان به دلیل سفرهای تابستانی از ظرفیت تولید داخلی فراتر رفته است.

 

وزیر نفت اخیرا با اشاره به این شرایط از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به میزان روزانه شش تا هفت میلیون لیتر تا پایان سال خبر داد و به ایسنا گفت: البته نیاز است مقدار کمی بنزین وارد کنیم.

 

غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز روز گذشته گفت: هیچ قانونی برای منع واردات کالاهای استراتژیک وجود ندارد، بنابراین اگر وزیر نفت صلاح بداند که باید در شرایط فعلی واردات بنزین انجام شود، مشکل قانونی ندارد.

 

هند تا سه سال پیش مهم‌ترین تامین‌کننده بنزین ایران بود. پس از طرح تغییر کاربری مجتمع‌های پتروشیمی و تولید بنزین در این مراکز واردات بنزین از هند متوقف شد.

 

ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون حداکثر ۶۷ میلیون لیتر در روز است این در حالیست که متوسط مصرف روزانه بنزین ایران از ابتدای سال جاری با هفت درصد افزایش به حدود ۷۵ میلیون لیتر رسیده و در هفته های اخیر از ۸۰ میلیون لیتر نیز گذشته است.

 

این گزارش می‌افزاید: آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجتمع‌های پتروشیمی در شش ماه گذشته نشان می‌دهد این شرکت روزانه هفت تا حداکثر ۱۰ میلیون لیتر بنزین به بازار عرضه کرده‌ است.

 

هند یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران است، اما به دلیل تشدید تحریمها 45 درصد پول نفت وارداتی از ایران را به روپیه و در حساب بانک مرکزی ایران در بانک یو سی اُ پرداخت می‌کند و ایران از آن پول برای واردات کالا از هند استفاده می‌کند.

 

هند در سال مالی 2012 _2013، 13 میلیون و 300 هزار تن نفت از ایران وارد کرده در حالی که واردات ایران از هند تنها سه میلیارد و 400 میلیون دلار بوده و پنج میلیارد دلار از پول نفت ایران در بانک یو سی اُ هند دست نخورده مانده است.

 

در روزهای اخیر با استفاده از حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها روزانه ۷۷ میلیون بنزین در ایران تولید می‌شود.

 

مسئولان وزارت نفت امیدوارند با به بهره‌برداری رسیدن دو پروژه بنزین سازی در پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان در اول و پانزدهم مهر روزانه چهار میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده شود.

 

معامله پایاپای نفت با بنزین برای ایران راهی برای استفاده از روپیه‌های دریافتی، و برای هند تجارتی پرسود است.

 

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، آرویند مایارام، معاون وزیر دارایی هند گفته است این کشور در چهارچوب مقررات بین‌المللی همه راههای ممکن را برای افزایش واردات نفت خام از ایران بررسی می‌کند.

 

وزیر نفت هند معتقد است هند با از سرگیری واردات نفت از ایران می‌تواند از خروج 8 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز خارجی از کشور جلوگیری کند.

 

ام ویراپا مویلی وزیر نفت هند اخیرا در نامه‌ای به مانموهان سینگ نخست‌وزیر این کشور استراتژی جدید برای جلوگیری از خروج ارز از هند را به دلیل کاهش ارزش روپیه اعلام کرد و گفت: هند احتمالا در سال مالی 2013-2014 حدود 13 میلیون تن نفت از ایران وارد خواهد کرد.

 

این کشور تاکنون در سال مالی جاری که از آوریل شروع شده دو میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است.

 

وزیر نفت هند در نامه‌ خود افزود: ‌واردات 11 میلیون تن نفت دیگر در سال مالی 2013-2014 به جلوگیری از خروج 8 میلیارد و 470 میلیون دلار ارز (با احتساب ارزش و قیمت 105 دلار برای هر بشکه نفت) خواهد انجامید.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



چهار شنبه 27 شهريور 1392